Skip to main content

Featured

REVIEW NOVEL : HERO UNTUK JIYAN OLEH YUMI HYRA

 Dear Shoko,     Nama aku Nadia dan setelah sekian lama akhirnya mengambil keputusan untuk mula menulis lagi seperti dahulu kala. Since, ini adalah entry comeback gitu, aku putuskan untuk buat review novel Hero untuk Jiyan.     Okay, mari kita teruskan dengan beberapa details di bawah terlebih dahulu ya. Tajuk: Hero untuk Jiyan Harga: Sem.Malaysia - RM35.00 , Sabah / Sarawak - RM38.00 Penulis: Yumi Hyra Genre: Teen love crush Penerbit: Manes Wordworks     Novel ini menceritakan tentang seorang budak perempuan yang nak ambil SPM tetapi ada beberapa subjek yang dia macam tak boleh go macam tu lah. Kemudian, abah dia ni cari kan tutor tambahan dekat rumah untuk dia.     Tup tup tak sangka pula abah dia ni jadikan mamat stone yang dia jumpa dekat kafe fav dia tu. Betul-betul lah dah kalau namanya benda nak jadi tu kan haha. Pertemuan pertama mereka dekat kafe tu pula memang tersangatlah tak patut pun terjumpa sebenarnya hehe. Adalah benda yang buat Jiyan ni sakit hati.     Lepas tu mestila

Surga Yang Tak Dirindukan


Dear Shoko's,

   Pernah nengok cerita Ayat-ayat Cinta tak? Alaaa lakonan si kacak Fedi Nuril tu. Mas Fahri. Yah bila aku bilang Mas Fahri langsung kenal ya mbak. Hehe kan. Since dia tak kahwin lagi ada harapanlah aku jadi wife dia. Haha kalau jodoh tak ke mana.




   Sebelum tu, I nak list kan seba sikit pasal Mas Fedi kita nih. hehe. Dia lahir pada 1 July 1983 so maknanya umur dia sekarang 33 tahun. Hai muda lagi tu. Tak ada masalah. Umur bukan penghalang hehehe. Dia ni bekas student University Of Indonesia. So, dia ni bukannya orang yang tak educated tau! Dah-dah nak cerita pasal Surga yang Tak Dirindukan pulak.

   Sekali lagi, Mas Fedi berlakon sebagai seorang suami yang terpaksa untuk berpoligami. Nasib baik bukan sebab miang semacam. Dia ada alasan yang tersendiri.

   Pertemuan Pras (Fedi Nuril) dan Arini (Laudya Cynthia Bella) bak sebuah dongeng. Pras jatuh hati pada sosok keibuan Arini. Arini pun tak dapat menolak keinginan hati ketika Pras meminangnya. Kehidupan rumah tangga keduanya berjalan mulus tanpa masalah. Kehadiran Nadia (Sandrina Michelle) menambah warna-warni biduk rumah tangga keduanya.
Pras memang benar-benar ingin menggambarkan sebuah surga yang akan selalu dirindukan Arini. Ia tak mau mengusik kepercayaan Arini kepadanya. Pras pun berjanji tidak akan menyakiti hati Arini.
Namun, keadaan berubah ketika sosok Meirose (Raline Shah) datang di kehidupan Pras. Meirose yang sangat labil itu ingin mengakhiri hidupnya. Ia merasa hidupnya sudah tak berguna. Padahal, Meirose baru saja melahirkan seorang anak laki-laki.
Melihat kejadian itu, Pras tak tinggal diam. Pengalaman masa lalu ditinggal sang ibunda ketika belia membuat hatinya tergugah. Ia menyelamatkan dan menikahi Meirose. Semua ia lakukan karena tak ingin melihat 'korban' dari seorang ibu yang ingin bunuh diri.
Pada mulanya, Pras menutupi keberadaan Meirose dari Arini. Lambat laun, kebohongan itu pun terungkap. Arini yang mengetahui hal itu mendadak hancur. Dongeng indah tentang pernikahan yang ia impikan harus dirusak oleh kehadiran Meirose. Arini juga merasa rumah tangganya dengan Pras bukan lagi bentuk surga yang ia rindukan. Di sisi lain, Arini tertampar oleh kenyataan bahwa hidup bukan untuk dongeng semata. *review->LINK
Part last sekali, Mei tu dia mengalah dan membawa diri ke Jakarta tempat papa dia. Dia rasa diri dia tu macam jadi penghalang. Kesian sangat. Aku kalau dapat madu yang baik macam tu, aku rela. Tapi siapalah yang nak berkongsi suamikan.


Dan. Dan. Lagu tema dia pun best.

Segenap rasaku, jiwaku
Hanya untuk engkau
Kita pun berakad
Mengurai ikrar saling setia
Dan kini ada dia
Mungkin Tuhan menguji aku
Namun bagaimana bila ikhlas
Tak hadir di hatiku
Bersama denganmu ku yakin
Engkau hanya untukku
Ku tak meminta cinta berlebih
Hanya ingin sakinah
Namun mengapa dia
Kau undang ke istana kita
Perih hati ini
Pudar harap mawaddah bersamamu
Merelakan cinta untuk dibagi
Tak semua hati siap berbagi
Mungkin bisa saja hanya bilang Tuhan yang mau
Akulah sayapmu yang kau butuhkan
Untuk nanti terbang ke surga Dia
Namun bukan ini surga yang ku rindukan
Merelakan cinta untuk dibagi, tak semua hati siap berbagi
Mungkin bisa saja hanya bilang Tuhan yang mau
Akulah sayapmu yang kau butuhkan untuk nanti terbang ke surga Dia
Namun bukan ini surga yang ku rindukan
Akulah sayapmu yang kau butuhkan untuk nanti terbang ke surga Dia
Namun bukan ini surga yang ku rindukan

Sumber->Klik

Comments

  1. Udah tengok filmnya???
    Menurutku lebih baik dari pada AADC2. Dan sekarang ada filem yg lebih baik lakonan Acha Septriasa, coba tengok di YouTube 'film mars Indonesia'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya sudah.. My favourite hehe sedih.. Air mata aku jatuh.. Hehe film baru acha? Whoaaaa mau nengok jugak laa

      Delete

Post a Comment

Popular Posts